Ecuador - dag 8

11 maart 2016 - Guamote, Ecuador

vrijdag 11 maart - dag 8
We verlaten Baños om 8:00 uur en rijden naar de Chimborazo vulkaan door een mooi groen landschap steeds hoger de Andes in. Dit is de hoogste vulkaan van Ecuador ( 6310 m hoog). Deze massieve berg is ontstaan uit de resten van twee oude vulkanen en telt vijf toppen. Onderweg is het weer wisselend zonnig en bewolkt.  Hopelijk zijn er niet te veel wolken, zodat wij de besneeuwde top kunnen zien. We rijden met de bus tot 4800 m. Hier stappen we uit en gaan naar 5041 m lopen. Een mooie maar behoorlijk zware tocht. Het lukt ons om het doel bereiken. Onderweg is het helder en we hebben een mooi uitzicht op de besneeuwde top.  Terwijl we boven zijn neemt de bewolking toe en verdwijnt de bergtop uit het zicht. We lopen terug naar de berghut op 4800 m waar onze lunch staat te wachten, lekkere quinoa soep en gegrilde kip met rijst en groente. Na de lunch rijden we verder naar Guamote, waar we twee nachten logeren in het Inti Sisa project. Onderweg net voor Guamote stoppen we in Calpi voor een bezoek aan het community project dat door een groep vrouwen wordt gerund. Hier maken ze pasta en koekjes van de bij ons als ‘superfood’ bekend staande graansoort Quinoa en diverse soorten handwerk. We krijgen een kijkje in de keuken, waar mooie apparatuur staat waarmee deeg voor koekjes, pasta deeg enz. wordt gemaakt. Het is een groep van 25 vrouwen die hiermee hun levensonderhoud voorzien. We krijgen thee en koekjes aangeboden en kopen wat van de aanwezige spulletjes. Anje koopt een paar sloffen van schapenwol!
Hierna nog maar klein stukje rijden naar Guamote, onderweg nog even een fotostop bij de Iglesia de Balbanera het oudste kerkje van Ecuador gebouwd in 1534. Hierna rijden we door naar Guamote, een klein plaatsje met een grote indigena-bevolking. We overnachten in het (van oorsprong Belgische) vrijwilligersproject Inti Sisa. Inti Sisa stelt zich ten doel om de levensomstandigheden van de indianen in de Andes te verbeteren. Dat gebeurt onder meer door computerlessen te geven, door middel van naailessen en met een kinderdagverblijf. Het project heeft een gastenhuis met prima kamers, waar we twee nachten verblijven.
We hebben een eenvoudige maar mooie kamer. Het is een bijzonder gebouw met een huiselijke sfeer. Er zijn nog 2 andere groepen in het gebouw.
We hebben onze eigen eetkamer waar we gezamenlijk kunnen eten. Koffie en thee kunnen we zelf pakken. Ook de drankjes kunnen zelf pakken en zelf opschrijven om bij vertrek te betalen.
We gaan om 21:30 naar onze kamer, om bijtijds naar bed te gaan. We ontbijten morgen om 8:15 uur, dus we kunnen een beetje uitslapen om van de vermoeienissen te bekomen.

1. Hovyd:
    12 maart 2016
    Wat interessant om zo,n project te bezoeken.
    Wat zijn jullie op een grote hoogte geweest! Hadden jullie nergens last van.?
    Erg goed zoals jullie alles vertellen
    Hovyd
  2. Charlotte:
    12 maart 2016
    Aardige klim naar 5041 m. Top hoor! Was zeker wel zwaar! Nog last van je oor en hoofd longen gehad?
    Zal wel erg mooi geweest zijn. Lekker dat je schapenwollen sloffen hebt gekocht,heb je geen koude voeten meer. Goede reis verder. Groet
  3. Lesmen27:
    13 maart 2016
    ik ben ik beetje het spoor bijster :

6/3 heet dag 2, 8/3 heet dag 5, 9/3 heet dag 7 en 11/3 heet dag 8, terwijl 4/3 dag 1 was ???

op deze manier missen we de helft van jullie interessante reis
  4. Corry en jo.:
    13 maart 2016
    13-03-2016.Jo en ik bekijken jullie reis.
    Wat geweldig allemaal. Wij hopen dat de rest ook
    zo mag verlopen. Behouden thuis komst.
    Veel liefs van Jo en Corry.
  5. Lesmen27:
    13 maart 2016
    heb ik het dan goed begrepen dat er geen verslag is van 6, 7 en 10 maart ?