Ecuador 9

13 maart 2016 - Cuenca, Ecuador

Ecuador -zaterdag 12 maart -dag 9
Na het ontbijt een rondleiding door het Inti Sisa project door Eva. We bezoeken het schooltje met muzieklokaal, het computerlokaal en het naai-atelier. Er is niemand aanwezig omdat het zaterdag is. Eva vertelt hoe de kinderen onderwijs krijgen. De leerkrachten worden betaald door de overheid en ook de leerboeken komen van de overheid. Maar om het huiswerk te kunnen maken, wordt in de lesboeken naar internet verwezen, dat de kinderen dus thuis niet hebben. Dit gebeurt dus op school door Inti Sisa.
Om de activiteiten te kunnen bekostigen, heeft Inti Sisa een hostal van 24 kamers. Inti Sisa geeft daardoor ook werkgelegenheid aan een groot aantal mensen in Guamote, die zij zelf opleiden. Hierna gaan we met lokaal vervoer de bergen in. We bezoeken een Comunidad. Eva geeft ons veel informatie hoe deze inheemse mensen ( indígenas) leven. Tot de zeventiger jaren van de vorige eeuw hadden zij geen eigen bezit en werkten als een soort lijfeigenen op de hacienda van de grootgrondbezitter. We zien in de verte nog een verlaten vervallen hacienda staan. Het land erom heen is nu in stukjes grond verdeeld, waarop de mensen van de Comunidad landbouwproducten verbouwen zoals cassave, quinoa etc., maar geen groente die kan op die grond niet groeien. In hun voeding komen de mensen groenten en fruit tekort.
In de Comunidad wordt heel veel gemeenschappelijk gedaan. Ook is men verplicht om op gezette tijden mee te werken aan bepaalde projecten. Als men niet meewerkt, volgt een boete.
We gaan op bezoek bij vrouw die wol spint en zien verschillende artikelen van schapenwol en alpacawol.
In het dorp wordt er door onze groep met de kinderen gevoetbald.
We bezoeken ook nog een plaggenhut. De mensen leven heel eenvoudig.
Aan het begin van de middag zijn we terug in het Hostal. Na de lunch maken we nog een wandeling door Guamote.
Eind van de middag allmaal bij houtkachel een drankje met een hapje. 's Avonds weer een heerlijke maaltijd. Weer inpakken en op tijd naar bed, want we moeten weer im 5:00 uur op, om 6:00 uur en om 6:30 vertrek.
Het was een heerlijk verblijf in Inti Sisa. We hebben veel bewondering vor het werk dat daar wordt gedaan. Dankzij onze bijdragen kunnen zij 2 grote varkens aanschaffen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijke:
    14 maart 2016
    Van een eenvoudig leven, naar huiswerk maken via internet, moet niet gekker worden, leuk om te zien.