Rondreis Peru 12 t/ 15 juni

15 juni 2015 - Puno, Peru

Een verrassing bij het opstaan: geen electriciteit. Gelukkig wel warm water, dus we konden toch douchen. Bij het ontbijt geen gebakken eieren en pancakes, maar wel  kannen koffie en heet water voor de thee.  Na het ontbijt was het vertrek voor de reality tour gepland om 9:00 uur. Het werd ruim een half uur later omdat de gids de vorige dag getrouwd was en dacht dat onze tour pas vrijdag was. De reality tour was een enigszins alternatieve tour,  niet toeristisch. De opbrengst was bestemd voor de projecten die we hebben bezocht. Eerst naar een steengroeve bij de Misti vulkaan. Hier gezien hoe een steenhouwer stukken uit de bergwand bewerkte tot blokken. Een zeer arbeidsintensief, ongezond en zeer slecht betaald werk in de gloeiende zon. Een vorm van moderne slavernij.
Daarna naar een lokale markt met groente, fruit, levensmiddelen, vis en vlees etc. . De inwoners halen hier hun boodschappen. Daarna bezoek aan creche. De creche die wij zouden bezoeken, bleek gesloten. Achteraf hoorden we dat een kindje zwaar was mishandeld door haar stiefvader en daardoor in coma. Gisteren was het overleden,  daarom was de creche dicht. Van de gids hoorden dat dit soort dingen vaak gebeurt.
Daarom eerst naar een gaarkeuken die gerund wordt door moeders. Voor 3 tot 4 sol kan hier eten worden afgehaald. Elke week is er andere groep moeders aan het koken.  Er was kippensoep, rijst, omelet. De meesten zijn alleenstaande moeders. Hun kinderen zitten op de creche en zij proberen in de stad werk te vinden.
Vanaf de gaarkeuken gelopen naar een andere creche. Een groep van 17 kleine peutertjes, die het leuk vonden dat we op bezoek kwamen. Speelgoedjes, ballonnen en bananen uitgedeeld.
In de bus uitgebreid uitleg van de gids gehad over politieke, economische en maatschappelijke toestanden in Perú. Corruptie is volgens hem het grootste probleem van Perú, corruptie is er van hoog naar laag. De verdere grote problemen zijn discriminatie en cocaïne.
Na de toer geluncht in de tuin van ons hotel Queen's Villa. Wandelingetje naar de stad en 's avonds gegeten bij restaurant Tanta.
's Avonds inpakken voor vertrek volgende ochtend om 8:00 uur.