Rondreis Peru 17 en 18 juni

19 juni 2015 - Cuzco, Peru

Woensdag  17 juni
We laten ons bagage achter in ons hotel in Cusco en vertrekken 's morgens om 8:30 uur met spullen voor 1 overnachting in een klein koffertje. We rijden naar de Heilige Inca Vallei, in Pisac maken we een mooie wandeling naar de oude Inca nederzetting, die hoog boven de stad uittorent. Wij gaan niet helemaal naar boven om onze krachten te sparen voor ons bezoek aan Machu Picchu  morgen. Lunch in Pisac. ' s Middags nog bezoek aan vrouw die chicha, maisbier maakt. Ze laat zien en vertelt hoe ze het maakt. We mogen proeven. Het smaakt een beetje vreemd. Niet om een heel glas van te drinken.
Aan het eind van de middag vanaf Ollantaytambo met de trein naar Agua Calientes, dat is een dorpje enigszins nabij Machu Picchu. Na een treinreis van anderhalf uur, komen we om 9:00 uur in AquaCalientes aan. Aan hotel ligt vlakbij het treinstatfion. We gaan snel naar bed.
Donderdag 18 juni
Vroeg opstaan voor de eerste bus, van 5:30 uur naar Machu Picchu. Bij het opstaan blijkt dat het 's nachts geregend heeft en het is bewolkt. Er staan lange rijen bij de bussen. We zijn voor 6:00 uur in M.P.  Ook voor de ingang weer lange rijen, ticket controle en paspoort controle. Als gaat naar wens en we zijn voor zonsopgang in M.P.
We lopen naar de Inka Brug om de zon te zien opkomen. Het is nog steeds bewolkt en er is weinig te zien. Opeens breekt de bewolking een beetje en zien we de nederzetting voor een deel, daarna trekt het weer dicht. Het is gelukkig wel droog. We blijven geduldig wachten en ons wachten wordt beloond, langzaam maar zeker lost de bewolking op en zien we een prachtige zonsopgang tussen twee bergtoppen door. Omdat het haast 24 juni is, De Zonnewende, komt de zon op die plek haast loodrecht omhoog. Het is een prachtig gezicht  en beginnen ons rondwandeling door M.P.   Vele trappen! Een gids vertelt ons van alles over leven, landbouw, organisatie van de Inca's. We zien o.a. de Hoofdtoegang van het complex,  de Tempel van de Zon, het Huis van de Inca, de Tempel van de Condor, het landbouwgebied, het Hoofdplein, de Ceremoniële rots, vanwaar uit de Inca het volk kont toespreken. Alles is heel indrukwekkend. Het maakt een overweldigende indruk op ons.
Een bijzondere ervaring, echt een hoogtepunt van onze reis.
Na de toer met de gids lopen we nog wat rond en om half 1 zijn we weer met de bus terug in Aqua Calientes voor een heerlijke lunch bij Indio Feliz, het beste restaurant daar. Terug naar ons overnachtingshotel om onze kleine bagage op te halen en terug met de trein, ruim 3,5 uur, naar Cusco. Daar blijven we 4 nachten.
Om 21:00 uur weer  in ons hotel. We hebben dezelfde kamer als de eerste nacht. Heerlijk uitslapen tot 8:30 uur.

1. Anneke:
    Dag Anje en Jan,

Jullie zien hele mooie dingen als ik het blog lees. Fijn dat je met ons je belevenissen deelt. Het is wel een bijzonder land! Groeten en nog een paar mooie dagen gewenst!
  2. Charlotte:
    20 juni 2015
    Wat geweldig en mooi om deze plaats te bezoeken. Ben benieuwd naar de foto's. Groeten.
  3. Marijke:
    20 juni 2015
    Volgens mij hebben jullie een jongere reis geboekt! Wat een tempo! Mooi!!