Rondreis Perú dinsdag 16 juni

16 juni 2015 - Cusco, Peru

Dinsdag 15 juni
Vertrek uit Puno om 7:00 uur met grote nieuwe bus. Rijden door landbouwgebied. Bezoek aan graftorens van Sillustani. We maken een wandeling een uur en een kwartier om de berg en komen op het hoogste punt bij de torens. Rusten even bij het spiegelend meer, een van de hoogst gelegen meren  Fotomoment.
Bezoek aan boerderijtje in Atuncolla van vrouw met zoon. Uitleg over voedsel en bewerken van het land. Llamas lopen voor de deur. Eén jong drinkt bij de moeder.
We rijden naar universiteitsstad Juliaca, door de pampas met kleine koeien en schapen. Juliaca ligt op een knooppunt van wegen. Het is een lelijke industriestad. Onderweg blijkt dat Martina onze toerleider haar portemonnee met al het geld kwijt is. Terug naar de boerderij. Portemonnee blijkt gevonden. Vrouw staat al klaar met de portemonnee. Martina in tranen. Weer verder, vlak voor Juliaca is een ongeluk gebeurd, een auto op zijn kant naast de weg,  andere auto met ingedeukte voorkant. Het hele dorp is uitgelopen. Ook een vechtpartij. Even verder een staking, er wordt met stenen gegooid, spandoeken.
Er zijn in het algemeen in Peru veel gewelddadige stakingen georganiseerd door machtige vakbonden.
Gelukkig kunnen we er om heen rijden.
Thee en koffie drinken in Pucará. Dorpje waar de stiertjes worden gemaakt die op het dak van de huizen staan. Slaan water en fruit in en rijden verder over eindeloze pampas steeds hoger de Andes in. De bergen worden hoger en het landschap verandert, steeds groener. Bij de boerderijtjes liggen de geoogste landbouwproducten te drogen, zoals maïskolven op de daken en schoven op de velden.
Ondertussen vertelt Martina in bus over het leven en de maatschappij van de inca's en pre inca's.
Heerlijke uitgebreide lunch bij Feliphon, met soep vooraf en lekkere toetjes.
Daarna door naar de 'Sixtijnse' Kapel in 35 km voor Cusco. Rijk versierde kathedraal met veel goud, beelden en schilderijen.
Aankomst in ons hotel in Cusco om 18:30 uur. Om 19:30 uur nog even de stad verkennen, naar het grote plein voor de Kathedraal. Het is heel druk in Cusco. Jongens en meisjes dansen in grote groepen springend in het rond. Het is druk vanwege de komende festiviteiten t.g.v. de zonnewende op 21 juni.
Kleine bagage gereed gemaakt voor tocht naar Aguas Calientes, waar we morgen overnachten en donderdag met de trein door naar Machu Picchu.
Verslag volgt vrijdag wanneer weer terug in ons hotel Las Siete Ventanas in Cusco zijn.

1. Charlotte:
    17 juni 2015
    Hoi, wat vervelend en jammer dat jullie last van de hoogte hebben. Maar ja , lekker uitrusten is ook wel eens nodig. Jullie maken wel veel mee. Leuke en minder leuke dingen .ben benieuwd hoe de M.P. is ,zal wel heel bijzonder zijn.
    Geniet van alles, nog ongeveer een weekje.
    Liefs C.
  2. Hovyd:
    17 juni 2015
    Wat vertellen jullie het leuk allemaal. Wel een druk programma. Maar ja je bent er ook maar een keer.
    Jammer van de hoogte maar ja dat zat er toch ook een beetje in zeiden jullie al.
    Veel plezier verder
    Hovyd
  3. Marijke:
    17 juni 2015
    Wij zijn weer thuis, terug van een prachtige rondreis met aangenaam gezeldschap, jammer van de bekeuring die thuis lag opgelopen in Frankrijk, eerst wordt je uitgeknepen op de snelweg, daarna in de hotels onderweg, lang leven Frankrijk!, maar het mag de pret niet drukken, wel fijn om weer thuis te zijn, leuke omschrijving van jullie reis, nog heel veel plezier, groetjes