Rondreis Peru 19 juni

20 juni 2015 - Cuzco, Peru

Vrijdag 19 juni
Vandaag een vrije dag in Cusco. We ontbijten om 9:30 uur en daarna de stad in. Ons hotel ligt in het centrum vlakbij bij alle festiviteiten ter gelegenheid van  het feest van de  Solstich ( Zonnewende), dat plaats vindt op 24 juni. Het festival heet Inti Raymi. Voorafgaand daaraan vinden allerlei evenementen plaats. Op vrijdag talloze groepen verklede kinderen van kleuters tot tieners die door de stad trekken om op het grote plein, de Plaza de Armas, hun dans en muziek te presenteren aan de officials die omder het baldakijn voor de Kathedraal zitten. Onderweg worden hun dansjes vele malen geoefend. Het is een leuk gezicht. Onze oren tuiten van alle muziek.  We drinken eerst koffie op een balkon met uitzicht op het grote plein. Daarna lopen we verder door stad. We gaan op zoek naar de Kunstmarkt, die helemaal aan het eind van de grote doorgaande weg ligt. Cusco is een drukke grote stad met een half miljoen inwoners. Aan het eind ligt inderdaad een markt, maar niet wat we verwachtten. Het is een verzameling van alles wat we onderweg ook al hebben gezien, kraampjes met eindeloze hoeveelheden zilver, veel van hetzelfde en grote hoeveelheden textiel van alpaca. We bezoeken de Domenicokerk, een mooie oude gerestaureerde kerk met veel schilderijen.  Terug naar het grote plein, de groepen zijn zich nog steeds aan het presenteren. Na de lunch bezoek aan de grote Kathedraal. Een reusachtige kerk, veel goud en zilver, heel veel schilderijen.
's Avonds gezamenlijk diner, waarbij we de verjaardag van één van onze medereizigers, Henrie, vieren. Hij krijgt  een klein boekje met felicitaties die wij er allemaal in hebben  geschreven. Uit de gezamenlijke pot is nog geld overgebleven voor een grote verjaardagstaart, die aan het eind van de maaltijd als verrassing wordt binnengebracht. Als toetje eten we de taart.
Een gezellige avond, aan het begin mogen we zelf pisco maken. Er staan shakers, emmertjes met ijsklonten, per 2 personen 1 glaasje pisco, driekwart glas suikerstroop, half glas limoensap en een glaasje met een eiwit klaar. Anderhalve minuut shaken en ons lekkere drankje is klaar.
Na afloop wandelen we weer naar ons hotel en stappen op een redelijke tijd in bed.

1. Charlotte:
    21 juni 2015
    Hoi, het klinkt allemaal leuk en gezellig. Geniet nog maar van de laatste paar dagen. Groetjes C.