Rondreis Peru dag 4

9 juni 2015 - Arequipa, Peru

Een spannende dag staat ons te wachten. We gaan vliegen boven de Nasca lijnen.
Na het ontbijt vertrekken we met 13 van de 26 personen naar het vliegveld, dat vlakbij het hotel ligt. Drie minuten rijden. Inchecken etc. net als bij een gewone vliegreis. Maar bovendien worden we gewogen in veband met de belading van de kleine Cesna vliegtuigjes, 2 piloten en 4 passagiers. We vliegen op 750 m hoogte, het is helder weer. Het is een bijzondere ervaring om de lijnen en figuren van boven af te te zien. Veel scherpe bochten, maar het is niet griezelig. Het is een ervaring die we niet hadden willen missen. Het is onvoorstelbaar hoe mensen dit hebben kunnen maken.
Snelle lunch in ons hotel en 's middags tocht naar o.a. archeologische opgravingen met gids Suzy. Bezoek aan Necropolis ( Dodenstad). De graven van de Nascas zijn door grafrovers geplunderd. Mooie keramiek vazen er uit gehaald en voor heel veel geld elders in de wereld verkocht. De resten werden achtergelaten. Je ziet overal botten liggen en plukken katoen. Er waren geen kostbaarheden in de graven, omdat het boerenmensen waren die daar begraven lagen. De lichamen waren gemummificeerd door de droogte. Archeologen hebben de mummies respectvol in nieuwe graven geplaatst. De graven zijn open gelaten. Er is een route uitgezet van graf naar graf. Het is behoorlijk heet, maar interessant. Het is bijzonder hoe de lichamen zonder conservering door de droogte bewaard zijn gebleven. Opvallend is het lange haar bij sommigen.
Daarna bezoek aan een van de Aquaducten , ondergrondse kanalen waarmee water uit de Andes naar de lager gelegen droge woestijn wordt geleid. Het kanaal loopt met bochten waardoor de stroming gereguleerd wordt. Er zijn vensters waar inspecties kunnen plaatsvinden.

Daarna naar het stadje Nasca. Na een wandelingetje eten in restaurant El Porton: cabrito ( vlees van een jong geitje) met koriandersaus. Daarna terug naar het hotel en weer op tijd naar bed. morgen weer vroeg op.
Het was weer een mooie dag.

1. Charlotte:
    10 juni 2015
    Wat een mooie En indrukwekkende reis. Is de groep een beetje gezellig? Mooie voortzetting van de reis. Groeten.
  2. Marijke:
    10 juni 2015
    Wat een ervaringen! Mooi, thuis maar weer uitrusten.